Teksti ja kuva: Kaisa Järvelä

Opiskelijat uudistivat Tietoarkiston POHTIVA-tietovarannon

Kymmenvuotias poliittisten ohjelmien tietovaranto sai Tampereen yliopiston opiskelijaprojektissa uuden ulkoasun ja käyttöliittymän. Suomalaisten puolueohjelmien tutkiminen sujuu nyt kätevästi myös mobiililaitteilla.

Tietoarkiston poliittisten ohjelmien tietovaranto POHTIVA toimii nyt paremmin kuin koskaan. Palvelun käyttöliittymä on moderni, haut kohdentuvat aiempaa tarkemmin, ja uuden hallintaohjelman ansiosta myös päivitysten tekeminen ja uusien ohjelmatekstien lisääminen sujuvat aiempaa helpommin.

kuvituskuva

Tietoarkiston IT-palvelupäällikkö Matti Heinonen (vas.) ja IT-palveluasiantuntija Tuomas J. Alaterä saivat olla Pohtiva-projektissa lähinnä asiakkaan roolissa. Kovan työn hoitivat Anne Maunu, Valtteri Kostiainen ja muut projektin opiskelijat.

Onnistuneen uudistuksen takana on kuusi Tampereen yliopiston tietojenkäsittelytieteiden opiskelijaa, jotka laittoivat palvelun uudistamiseen yhteensä 889 työtuntia. Ilmo Setälä, Valtteri Kostiainen ja Anne Maunu tekivät työn osana Tietojenkäsittelyopin kandidaatin opintojaan. Tero Haasiomäellä, Kati Liljeroosilla ja Oskari Halttusella projekti kuului Organisaatioiden tietojärjestelmien suunnittelun maisteriopintoihin.

Kandidaattivaiheen opiskelijat ja Oskari Halttunen vastasivat projektissa käytännön koodaamisesta. Tero Haasiomäki ja Kati Liljeroos toimivat projektijohtajina. Tietoarkistolla oli ensisijaisesti asiakkaan rooli. IT-palvelupäällikkö Matti Heinonen ja IT-palveluasiantuntija Tuomas J. Alaterä osallistuivat työhön määrittelemällä tekijöille Tietoarkiston toiveet ja vastaamalla tarpeen mukaan sisältöä ja teknistä toteutusta koskeviin kysymyksiin.

Vanhasta POHTIVAsta tehtiin uusi, parempi versio

Matti Heinonen on opiskelijaprojektin lopputulokseen enemmän kuin tyytyväinen.

— Ryhmä toimitti tuotteen aikataulussa, ja siitä tuli juuri sitä mitä oli tilattu. Saimme kokoon harvinaisen osaavan porukan, hän kehuu.

— Tämä kokemus rohkaisee Tietoarkistoa ehdottomasti hoitamaan projekteja opiskelijayhteistyönä myös jatkossa!

Ennen projektin alkamista kymmenvuotiaan POHTIVAn tekninen alusta oli vanhentumassa käsiin, osa toiminnoista ei enää toiminut niin kuin piti, ulkoasu kaipasi päivitystä, ja tarvetta oli myös uudelle helppokäyttöiselle hallintakäyttöliittymälle.

Käytännössä opiskelijat lähtivät toteuttamaan parempaa versiota samanlaisesta palvelusta mikä POHTIVA oli aiemminkin ollut. Uudistuksen tarkoitus oli ennen kaikkea saada vanhat hyvät ominaisuudet toimimaan aiempaa paremmin ja vastamaan 2010-luvun vaatimuksia. Uuden hallintaliittymän tosin työryhmä ideoi ja Anne Maunu rakensi käytännössä tyhjästä.

Käyttäjän näkökulmasta POHTIVAssa parani erityisesti haku. Palvelun hakuominaisuudet ovat nyt aiempaa laajemmat ja haut voi myös kohdentaa aiempaa tarkemmin. Puolueohjelmia voi selailla puolueittain ja hakutuloksia järjestää julkaisuajan, kielen ja ohjelmatyypin mukaan. Tulosjoukon rajaaminen onnistuu ilman, että hakua tarvitsee tehdä uudelleen.

Asiakkaan kannalta olennainen uudistus oli myös se, että POHTIVAa on nyt helppo käyttää tabletilla ja puhelimella, koska se skaalautuu automaattisesti oikeaan kokoon.

Pohtiva palvelee sekä kansalaista, tutkijaa että opiskelijaa

Tietoarkisto julkisti POHTIVAn ensimmäisen kerran kymmenisen vuotta sitten, tammikuussa 2006. Tietovarannon perusajatuksena on alusta asti ollut tarjota suomalaisten puolueiden periaate- ja vaaliohjelmia sekä sektorikohtaisia erityisohjelmia helposti haettavassa ja tutkittavassa muodossa. Tällä hetkellä POHTIVAssa on ohjelmatekstejä yhteensä 74:ltä eri puolueelta, kaikkiaan 909 kappaletta. Vanhimmat tekstit ovat vuodelta 1880.

POHTIVA sopii kenen tahansa politiikasta kiinnostuneen kansalaisen käyttöön, mutta se palvelee hyvin myös eri alojen akateemisia tutkijoita ja opiskelijoita. Tietokannan sisältö on kiinnostanut luonnollisesti politiikantutkijoita, mutta myös esimerkiksi kielen- ja kulttuurintutkijoita, sosiologeja ja historioitsijoita.

Opiskelijaprojekteja pyritään toteuttamaan myös jatkossa

POHTIVA-projektiin osallistuneista opiskelijoista Valtteri Kostiainen ja Anne Maunu palkattiin Tietoarkistoon vielä kesätöihin. Toukokuu meni pitkälti POHTIVAa viimeistellessä, kesäkuussa aikaa on jäänyt enemmän jo muille töille.

Sekä Maunu että Kostiainen kehuvat POHTIVAn uudistamisen olleen hyvä ja opettavainen kokemus.

— Positiivista oli ainakin se, että projekti oli haastavampi kuin odotin. On hyvä, kun pääsee puskemaan oman osaamisensa rajoja, Valtteri Kostiainen toteaa.

— Oli hienoa päästä tekemään opinnoissa vaihteeksi jotain ihan oikeaa ja konkreettista, kehuu Anne Maunu.

Matti Heinonen lupaa, että Tietoarkisto kartoittaa tulevaisuudessa mahdollisuuksia myös uusiin opiskelijaprojekteihin.

— Projektin täytyy olla sellainen, että se on mielekäs sekä meille että opiskelijoille, ja Tietoarkistolla täytyy olla resurssit sitoutua projektiin kurssin ajaksi, hän pohtii käytännön reunaehtoja.

— Opiskelijaprojekteissa on aina omat riskinsä, mutta jos kohdalle sattuu näin osaava ja sitoutunut joukko, on selvä, että tuutista tulee toimivaa tavaraa, Heinonen hehkuttaa.

Tutustu POHTIVAan!

Creative Commons -lisenssi