Usean maan datat harmonisoitiin yhtenäiseksi – Child-up-hankkeen aineistot ovat saatavilla Ailassa

Kesäkuun lopussa päättyneen Child-up-tutkimushankkeen aineistot ovat saatavilla Tietoarkiston Aila-palvelussa. Aineistot kertovat monikulttuurisesta koulumaailmasta monen kohderyhmän silmin.

Tietoarkiston palveluportaali Ailassa on julkaistu heinäkuun alussa kuusi Child-up-tutkimushankkeen aineistoa. Child-up-hankkeen tavoitteena on lisätä ymmärrystä maahanmuuttajataustaisten lasten, nuorten ja heidän huoltajiensa kokemuksista oppilaitoksissa, varhaiskasvatuksessa ja kasvatusyhteisöissä sekä heidän kanssaan työskentelevien ammattilaisten toiminnasta.

Aineistoa on kerätty Suomessa, Belgiassa, Saksassa, Ruotsissa, Italiassa, Puolassa ja Isossa-Britanniassa. Kohderyhmiä aineistoissa ovat päiväkoti- ja kouluikäiset lapset ja heidän vanhempansa, opettajat, sosiaalityöntekijät ja tulkit.

Aineistojen teemoja ovat muun muassa monikulttuurisuus, oppilaiden taustat ja erilaisten oppilaiden tukeminen koulussa. Jokaiseen aineistoon on yhdistetty 2–7 maan datatiedostoja.

—Runsaan datamäärän harmonisointi yhtenäiseksi dataksi oli haastavaa maakohtaisten erojen, kuten erilaisten koulutusjärjestelmien vuoksi, Tietoarkiston tietoasiantuntija Emilia Hakkola kertoo.

Kuuden julkaistun kvantitatiivisen aineiston lisäksi hankkeelta julkaistaan myös kvalitatiivinen aineisto FSD3672 Child-up: maahanmuuttajataustaisten koululaisten kanssa työskentelevien ammattilaisten haastattelut 2020–2021.

Aineistot ovat saatavilla Ailassa käyttöoikeudella (B) tutkimukseen, opetukseen ja opiskeluun. Hakkola suosittelee aineistoja esimerkiksi kasvatustieteilijöille opiskeluun.

—Aineistoissa on mielenkiintoisia teemoja monikulttuurisesta koulumaailmasta monen kohderyhmän silmin.