Uusi sukupuolen moninaisuus, lhbtiq ja sateenkaarihistoria -teemasivu

Tietoarkiston Aineistoja teemoittain -sarjassa on julkaistu uusi, sukupuolen moninaisuutta ja sateenkaarihistoriaa käsitteleviä aineistoja yhteen kokoava teemasivu. Sivu on julkaistu juuri nyt, koska marraskuussa 2020 vietetään taas sateenkaarihistoriakuukautta. Teemakuukauden tavoitteena on tarkastella historiaa ja kulttuuria lhbtiq-näkökulmasta, tallentaa sitä osaksi yhteistä kulttuuriperintöämme sekä edistää aiempaa laajempaa sukupuolisen moninaisuuden historiallisen rakentumisen tutkimusta.

Teemasivulle on koottu aineistosarjoja ja yksittäisiä aineistoja, jotka sopivat teemaltaan sukupuolen moninaisuuden tutkimukseen. Mukana on sekä uusimpia aihepiirejä käsitteleviä aineistoja että Tietoarkiston asiantuntijoiden suosituksia. Historianäkökulman tukemiseksi sivulla esitellään useampia aineistoja kuin teemasivuilla yleensä.

Teemasivut sisältävät koottua tietoa kutakin teemaa käsittelevistä aineistosarjoista ja yksittäisistä tutkimusaineistoista. Aineistot ovat pääosin väestön yleisiä asenteita ja mielipiteitä kartoittavia kyselyaineistoja tai haastattelu- ja kirjoitusaineistoja.