ELSST-asiasanaston uusi versio julkaistu

Yhteiskuntatieteiden monikielisestä eurooppalaisesta asiasanastosta ELSSTistä (European Language Social Science Thesaurus) on julkaistu uusi versio. Tietoarkisto käyttää ELSSTiä englanninkielisten aineistokuvailujen asiasanoittamiseen. Sanaston käyttö ja johdonmukaiset asiasanat edistävät tutkimusaineistojen löydettävyyttä yli kielirajojen ja parantavat niiden kansainvälistä näkyvyyttä.

Uusi versio julkaistiin 14. syyskuuta ja siinä uudistettiin erityisesti ympäristöä käsittelevää asiasanahierarkiaa sekä sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin liittyviä termejä. Uuden version myötä sanastoon lisättiin 19 uutta termiä ja lisättiin tai päivitettiin 22 määritelmää. Lisäksi uudistettiin useita ohjaustermejä ja paranneltiin termien hierarkkisia suhteita. Kaikki versiomuutokset on lueteltu sanaston julkaisutiedoissa.

ELSST on saatavilla 14 eri kielellä: englanniksi, espanjaksi, hollanniksi, kreikaksi, liettuaksi, norjaksi, ranskaksi, romaniaksi, ruotsiksi, saksaksi, sloveeniksi, suomeksi, tanskaksi ja tšekiksi. Unkarinkielinen versio sanastosta on tulossa ensi vuoden alussa.

ELSST on eurooppalaisten yhteiskuntatieteellisten data-arkistojen infrastruktuurin, CESSDAn, omistama ja julkaisema asiasanasto, joka sisältää yli 3300 asiasanaa yhteiskuntatieteiden keskeisistä aihepiireistä, kuten politiikasta, sosiologiasta, taloudesta, koulutuksesta, laista, terveydestä, työllisyydestä ja ympäristöstä. Asiasanastoa ja sen käännöksiä ylläpidetään verkkopohjaisessa VocBench-ontologiaeditorissa ja sen julkaisualustana on Kansalliskirjaston kehittämä avoimen lähdekoodin sanasto- ja ontologiaselainsovellus Skosmos.

Tietoarkisto osallistuu ELSSTin kehittämiseen yhteistyössä usean eurooppalaisen tietoarkiston kanssa.