Pennan käyttöehdot ja tutkijan ohjeet kirjoitusaineiston keräämiseen päivitetty

Tietoarkisto on päivittänyt tutkijan ohjeet kirjoitusaineiston keräämiseen Penna-palvelun avulla. Samalla julkaistiin palvelun yksityiskohtaiset käyttöehdot. Tietoarkiston ylläpitämän Pennan kautta tutkijat voivat kerätä kirjoitusvastauksia ja arkistoida ne helposti jatkokäyttöä varten. Penna soveltuu esseetyyppisten kirjoitusten keräämiseen, ja sitä voivat käyttää tutkijat ja ylempien opinnäytetöiden aineistojen keräämiseen myös opiskelijat.

Penna kehitettiin yhteistyössä Tampereen yliopiston tietojenkäsittelytieteiden opiskelijoiden kanssa, ja palvelu julkaistiin syksyllä 2017. Pennalla on kerätty tähän mennessä noin 20 kirjoitusaineistoa, joista moni on jo ladattavissa jatkokäyttöön palveluportaali Ailassa.

Penna on tarkoitettu ensisijaisesti avoimina kutsuilmoituksina kerättäville kirjoitusaineistoille, jolloin keruussa ei käsitellä missään vaiheessa kirjoittajien henkilötietoja. Taustatiedot kerätään pääosin valmiiksi luokiteltuina ja kirjoittajia ohjeistetaan kirjoittamaan ilman oikeita nimiä.

Kun keruu päättyy, tutkija saa saapuneet kirjoitukset taustatietoineen itselleen tekstitiedostoina. Pennalla kerätyt arkistointiluvan saaneet kirjoitukset arkistoidaan Tietoarkistoon. Osallistujan ei ole pakko antaa lupaa kirjoituksensa arkistointiin, ja tutkija voi itse määrittää, mihin jatkokäyttötarkoituksiin arkistoitavat kirjoitukset saa luovuttaa.