CESSDAn Roadshow-kiertueella sukellettiin ajankohtaisiin aiheisiin

Eurooppalaisten data-arkistojen yhteistoimintaorganisaatio CESSDA järjesti kuluneen syksyn aikana viiden webinaarin Roadshow-kiertueen, joissa tutkijat ja CESSDAn palveluntarjoajat pääsivät sukeltamaan ajankohtaisten aiheiden pariin.

Webinaarit käsittelivät koronavirusta, muuttoliikettä, ilmastonmuutosta, syöpää ja kroonisia sairauksia sekä kiertotaloutta. Webinaareissa palveluntarjoajat ja tutkijat esittelivät CESSDAn palveluita ja jakoivat kokemuksia niiden hyödyntämisestä. Myös Tietoarkisto ja Tampereen yliopisto olivat edustettuina webinaareissa.

Ilmastonmuutokseen keskittyneessä webinaarissa Tietoarkiston erityisasiantuntija Tuomas J. Alaterä esitteli CESSDAn aineistoluettelon monenlaisia mahdollisuuksia. Aineistoluettelo sisältää 20 eurooppalaisen data-arkiston aineistokuvailut, joita palvelussa on yli 30 000. Alaterä esitteli ilmastonmuutosta käsittelevien aineistojen hakemista luettelosta.

Samaisessa webinaarissa Tampereen yliopiston sosiologian professori Harri Melin kertoi CESSDAn palveluista käyttäjän näkökulmasta. Melin käytti puheenvuorossaan esimerkkinä ISSP:tä, joka on maailmanlaajuinen yhteiskuntatieteellinen vertailututkimusohjelma. Suomi on ollut mukana ISSP:ssä vuodesta 2000, jolloin myös Melin on aloittanut Suomen edustajana ohjelmassa. Melin esitteli puheenvuorossaan ISSP:n ympäristöaineistoja, jotka on kerätty neljästi. Suomen aineistot ovat saatavilla Tietoarkiston Aila-palvelussa.

Kaikki CESSDA Roadshow-tallenteet ovat saatavilla CESSDAn YouTube-kanavalla. Kohokohdat webinaareista on koottu CESSDAn verkkosivuille.