Love Data Week 2022

Kansainvälinen Love Data Week on ovella. Viikkoa vietetään 14.-18. helmikuuta teemalla "Data is for everyone". Tietoarkistolle data on rakasta vuoden jokaisena päivänä ja Aila palvelee pyhäpäivistä tai lomista välittämättä kaikkia dataa tarvitsevia. Nostamme sosiaalisen median kanaviimme mielenkiintoisia tutkimusaineistoja sekä bloggaamme data-aiheista.

Love Data Week 2022 -teema kertoo siitä, miten ihmiset käyttävät dataa. Miltä esimerkiksi data näyttää eri tieteenaloilla? Ketkä näkyvät datassa ja ketkä ovat näkymättömiä? Kuinka olla datassa näkyvä ja silti säilyttää tarvittaessa anonymiteettinsä? Kuinka avata dataa vastuullisesti? Miten löytää ja päästä käsiksi dataan, jota tutkimus, oppiminen tai kansalaistiede tarvitsee? Love Data Week kansainvälisenä tapahtumana pyrkii lisäämään tietoisuutta tutkimusdatan hallinnasta, datan avaamisesta, säilyttämisestä ja käyttämisestä. Kuten Tietoarkistokin.

Love Data Week -juhlaa koordinoi Inter-university Consortium for Political and Social Research, jonka palveluita ja aineistoja suomalaisetkin tutkijat ja opiskelijat voivat hyödyntää Tietoarkiston jäsenyyden kautta. Viikon kansainvälisiä tapahtumia voi etsiä ICPSR:n ylläpitämästä tapahtumalistasta (Avautuu uuteen välilehteen) .