ICPSR:n palveluhin jatkossa vain IP-aluekirjautumisen kautta

COVID-pandemian alusta alkaen käyttäjät ovat voineet kirjautua ICPSR:n palveluihin sekä korkeakoulun IP-alueen että organisaatiosähköpostiin perustuvan vahvistuksen nojalla. Tietoarkisto on ICPSR:n jäsen ja siksi suomalaisten korkeakoulujen henkilöstö ja opiskelijat voivat rekisteröityä ICPSR:n asiakkaaksi ja esimerkiksi ladata käyttöönsä tutkimusdataa myös ICPSR:n luetteloista. Syyskuun lopulla IP-aluevahvistus palaa ainoaksi tavaksi vahvistaa oikeus palvelujen käyttöön.

Tämä tarkoittaa, että ICPSR-tili tulee luoda, kun käyttäjä on yhteydessä internetiin oman yliopistonsa tietoverkon kautta, joka fyysisesti yliopistolla tai VPN-palvelun kautta. Pandemian aikana vaatimusta höllennettiin etäkäytön mahdollistamiseksi. Vaatimus kirjautumisesta koskee vain käyttäjän vahvistamista. Sen jälkeen resursseihin pääsee käsiksi sijainnista riippumatta aina kuuden kuukauden ajan, jonka jälkeen kirjautuminen tulee kerran tehdä oman organisaation IP-osoitteesta.

Ota yhteyttä Tietoarkistoon, jos tiedät, että organisaatiosi IP-alueet ovat muuttuneet, tai sinulla on ongelmia kirjautumisessa ICPSR:n palveluihin.