ICPSR:n datamarkkinoilla puhetta aineistoista ja metodeista

Yhdysvaltalainen data-arkisto, ICPSR, on siirtänyt tutkimusaineistoja ja datapalveluja käsittelevän Data Fair -biennaalinsa kokonaan verkkoon kaikkien saataville. Syyskuun 19.–23. järjestettävässä tapahtumassa pääset tutustumaan muun muassa COVIDia, rikollisuutta, taloutta, terveydenhoitoa ja huumeiden käyttöä käsitteleviin aineistoihin sekä tutkimusdatan visualisointiin, palveluihin ja menetelmällisiin kysymyksiin.

Aikaeron Suomen ja Michiganin välillä on seitsemän tuntia, joten esitykset ovat suomalaisittain illalla, mutta toisaalta maksuttoman tapahtuman puheenvuorot ovat lyhyitä, enintään 30-minuuttisia. Voit poimia ohjelmasta haluamasi ja syventyä asiaan. Osallistujien on kuitenkin rekisteröidyttävä.

ICPSR on yhteiskuntatieteellisten data-arkistojen uranuurtaja 60 vuotisella historiallaan. Valtaosa sen aineistoista käsittelee amerikkalaisen yhteiskunnan kysymyksiä, mutta arkistossa on paljon myös kansainvälistä dataa.

ICPSR:n aineistovaranto on jäsenorganisaatioiden henkilöstön ja opiskelijoiden käytettävissä. Tietoarkisto maksaa Suomen maakohtaisen jäsenmaksun, mitä kautta kaikki yliopistot ovat ICPSR:n jäseniä.