Koronavirus ja Tietoarkiston palvelut

Tämä tiedote päivittyy tarpeen mukaan.

Tietoarkisto palvelee asiakkaitaan normaalisti koronaviruksen aiheuttamista rajoituksista huolimatta. Asiakaspalvelu sekä verkkopalvelut, kuten Aila-portaali, ovat auki tavalliseen tapaan. Seuraamme Tampereen yliopiston ohjeistusta ja teemme etätyötä kunnes toisin ilmoitetaan.

Aiotko kerätä korona-aiheisen aineiston?

Koronaviruspandemian aikana kerätään lukuisia kiinnostavia tutkimusaineistoja, joiden arvo voi kasvaa entisestään tulevaisuudessa. Varmista oman korona-aineistosi käytettävyys myös jatkossa ja suunnittele aineistonkeruusi siten, että aineisto voidaan tutkimushankkeesi päätyttyä tallentaa jatkokäyttöä varten Tietoarkistoon tai muuhun arkistoon.

Katso muistilistamme tutkijoille korona-aiheisen aineistonkeruun suunnitteluun.

Etsitkö koronavirukseen tai pandemioihin liittyviä aineistoja tai muuttujia?

Tietoarkiston Penna-palvelussa (Avautuu uuteen välilehteen) on kerätty jo useita koronavirusaiheisia kirjoitusaineistoja.

Eurooppalaiset aineistot

CESSDAn aineistoluetteloon (Avautuu uuteen välilehteen) tulee jatkuvasti uusia koronavirukseen liittyviä tutkimusaineistoja. Hae näitä termeillä 'COVID-19' tai 'corona'. Esimerkiksi saksalainen Trend Questions Corona Week, jossa kysytään viikottain korona-aiheisia kysymyksiä, on vapaasti ladattavissa. Aineistoluettelossa ohjeet datojen lataamiseen näkee klikkaamalla 'Go to publisher' linkkiä.

CESSDAlla on myös oma COVID-19-tutkimukseen (Avautuu uuteen välilehteen) liittyvä sivustonsa, josta löytyy mm. muiden palveluntarjoajien tuottama tematisoitu aineisto.

Aineistot Ailassa

Aineistot FSD3449 EVAn arvo- ja asennetutkimus kevät 2020 (Avautuu uuteen välilehteen) ja syksy 2020 (Avautuu uuteen välilehteen) on kerätty koronaviruspandemian aikana, ja ne sisältävät kymmenittäin muuttujia suomalaisten suhtautumisesta koronapandemiaan ja sen yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin vaikutuksiin.

Tilastokeskuksen ja Valtioneuvoston kanslian tuottamat Kansalaispulssit (Avautuu uuteen välilehteen) selvittävät suomalaisten korona-ajan mielipiteitä viranomaisten toiminnasta, tiedonkulusta sekä vastaajan mielialasta ja huolenaiheista.

Pandemioihin liittyviä muuttujia löytyy myös mm. seuraavista aineistoista:

Muita Tietoarkistoon arkistoituja terveysaiheisia aineistoja löydät erilliseltä terveys-teemasivulta.