Koronavirus ja Tietoarkiston palvelut

Tämä tiedote päivittyy tarpeen mukaan.

Tietoarkisto palvelee asiakkaitaan normaalisti koronaviruksen aiheuttamista rajoituksista huolimatta. Asiakaspalvelu sekä verkkopalvelut, kuten Aila-portaali, ovat auki tavalliseen tapaan. Seuraamme Tampereen yliopiston ohjeistusta ja teemme pääosin etätyötä kunnes toisin ilmoitetaan.

Aiotko kerätä korona-aiheisen aineiston?

Koronaviruspandemian aikana kerätään ja on jo kerätty lukuisia kiinnostavia tutkimusaineistoja, joiden arvo voi kasvaa entisestään tulevaisuudessa. Varmista oman korona-aineistosi käytettävyys myös jatkossa ja suunnittele aineistonkeruusi siten, että aineisto voidaan tutkimushankkeesi päätyttyä tallentaa jatkokäyttöä varten Tietoarkistoon tai muuhun arkistoon.

Tietoarkiston Penna-palvelussa (Avautuu uuteen välilehteen) on kerätty jo useita koronavirusaiheisia kirjoitusaineistoja.

Katso muistilistamme tutkijoille korona-aiheisen aineistonkeruun suunnitteluun.

Etsitkö koronavirukseen tai pandemioihin liittyviä aineistoja tai muuttujia?

Eurooppalaiset aineistot

CESSDAn aineistoluetteloon (Avautuu uuteen välilehteen) tulee jatkuvasti uusia koronavirukseen liittyviä tutkimusaineistoja. Hae näitä termeillä 'COVID-19' tai 'corona'. Esimerkiksi saksalainen Trend Questions Corona Week, jossa kysytään viikottain korona-aiheisia kysymyksiä, on vapaasti ladattavissa. Aineistoluettelossa ohjeet datojen lataamiseen näkee klikkaamalla 'Go to publisher' linkkiä.

CESSDAlla on myös COVID-19-tutkimukseen (Avautuu uuteen välilehteen) liittyvä sivusto, josta löytyy mm. muiden palveluntarjoajien tuottama tematisoitu aineisto.

Aineistot Ailassa

Tilastokeskuksen ja Valtioneuvoston kanslian tuottamat Kansalaispulssit (Avautuu uuteen välilehteen) selvittävät suomalaisten korona-ajan mielipiteitä viranomaisten toiminnasta, tiedonkulusta sekä vastaajan mielialasta ja huolenaiheista.

Kirkon tutkimuskeskuksen toteuttamassa kyselyssä FSD3507 Seurakunnat ja koronakriisi 2020 (Avautuu uuteen välilehteen) kartoitettiin kokemuksia seurakunnissa eri puolella Suomea koronakriisin aikana.

Opetus- ja kulttuuriministeriön toteuttamissa kyselyissä FSD3477 Koronan vaikutukset kulttuurialalle 2020 (Avautuu uuteen välilehteen) ja FSD3531 Koronan vaikutukset kulttuurialalle 2021 (Avautuu uuteen välilehteen) kartoitetaan koronapandemian vaikutuksia taiteen, kulttuurin ja luovien alojen toimijoiden toimintaan.

Aineistot FSD3449 EVAn arvo- ja asennetutkimus kevät 2020 (Avautuu uuteen välilehteen) ja syksy 2020 (Avautuu uuteen välilehteen) on kerätty koronaviruspandemian aikana, ja ne sisältävät kymmenittäin muuttujia suomalaisten suhtautumisesta koronapandemiaan ja sen yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin vaikutuksiin.

Pandemioihin liittyviä muuttujia löytyy myös mm. seuraavista aineistoista:

Muita Tietoarkistoon arkistoituja terveysaiheisia aineistoja löydät erilliseltä terveys-teemasivulta.