Dataan viittaaminen julkaisutoiminnassa -seminaari

Toisin kuin julkaisuihin viittaaminen, tutkimusaineistoihin viittaamiseen ei ole vakiintuneita tieteellisiä käyntäntöjä. Malleja viittaamiseen on kuitenkin tarjolla. Kun tutkimusaineistoihin viitataan, saavat datan kerääjät ja tuottajat tieteellisestä tuotoksestaan asianmukaisen tunnustuksen. Viittaus edistää myös tutkimusaineiston löydettävyyttä.

Aika: 8.3.2023 klo 12-15.
Paikka: Tampereen yliopisto, Virta-audiditorio (Åkerlundinkatu 5) ja etäyhteys.

Seminaarissa keskusteltiin, miten ja miksi aineistoihin kannattaa viitata. Seminaarin järjestivät yhteistyössä Tietoarkisto, Tampereen yliopiston kirjasto ja Suomen Tiedekustantajien liitto.

Seminaari oli kaikille avoin ja siihen oli mahdollisuus osallistua joko paikan päällä tai etäyhteyden kautta. Esitysten väliin oli varattu aikaa keskustelulle ja kommenteille. Seminaarin jälkeen oli paikalla olijoilla mahdollisuus tutustua Tietoarkistoon, joka sijaitsee niin ikään Virta-rakennuksessa.