Kierrätä ja käytä: avoin data tutkimuksessa

Aika: Tiistai 20.3.2018 klo 14.00–16.00
Paikka: Linnan luentosali K113, Tampereen yliopisto, Kalevantie 5
Järjestäjät: Tampereen yliopiston kirjasto ja Tietoarkisto

Kierrätys on kestävää toimintaa myös tutkimusaineistojen kohdalla. Suomalaisessa tieteen tekemisessä on viime aikoina ryhdytty korostamaan tutkimusaineistojen avaamista ja jatkokäytön mahdollistamista muulle tutkimukselle ja opetukselle. Avatulle tutkimusaineistolle löytyykin usein uusi elämä opiskelijoiden tai muiden kuin alkuperäisten tutkijoiden käsissä. Myös muuhun kuin varsinaiseen tutkimukseen tarkoitettujen aineistojen uusiokäyttö voi tarjota tutkijoille mielenkiintoisia mahdollisuuksia.

Tampereen yliopiston kirjaston ja Tietoarkiston järjestämä seminaari pureutui aineistojen avaamiseen ja uusiokäyttöön käytännönläheisten tutkijapuheenvuorojen avulla.

Inspiroidu avoimen datan mahdollisuuksista! Suomenkielinen tilaisuus oli maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille. Tervetuloa!

» Ilmoittautuminen on päättynyt 15.3.2018.

• Klo 14.00–14.05 Tervetuloa
  • Klo 14.05–14.30 Avauksia epätavanomaisten aineistojen tutkimuskäytössä
    Jaakko Nevalainen, Biostatistiikan professori, SOC
  • Klo 14.30–14.55 Etäkäyttö ja avaamisen haasteet