Yhdysvalloista tutkimusaineistoja tietoarkiston välityksellä

Suomalaistutkijoilla ja -opiskelijoilla on mahdollisuus saada käyttöönsä yhteiskuntatieteellisiä tutkimusaineistoja Yhdysvalloista. Aineistoja välittää Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto.

Michiganin yliopiston yhteydessä toimii ICPSR (Inter-university Consortium for Political and Social Research), suuri yhteiskuntatieteellinen data-arkisto. ICPSR arkistoi tutkimusaineistoja kaikkialta maailmasta. Pääpaino on yhdysvaltalaisessa datassa ja kansainvälisissä vertailuaineistoissa.

Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto on ICPSR:n jäsen, joten palvelut ovat myös suomalaisten tutkijoiden ja opiskelijoiden käytettävissä. ICPSR:n aineistovarannossa on tuhansia kyselyaineistoja. Palveluihin kuuluvat myös temaattiset arkistot.

ICPSR:n arkistoimien tutkimusaineistojen kuvailut ovat verkossa vapaasti saatavilla. Suomalaiset tutkijat ja opiskelijat voivat tilata datatiedostot Yhteiskuntatieteellisestä tietoarkistosta. Datan tilaaminen ja käyttäminen on maksutonta. Data on saatavilla yleensä SPSS portable -tiedostona, osa datoista löytyy myös muissa formaateissa.

Suomi yli sadassa vertailussa

ICPSR:n arkistoimat kansainväliset vertailuaineistot on koottu International Data Resource Center (IDRC) -palveluun. Kansainvälisten datojen luetteloa voi selata esimerkiksi aiheen, maan tai aineistosarjan mukaan. Suomi on mukana yli sadassa vertailututkimusaineistossa. Listasta löytyy muun muassa Gallup Internationalin keväällä 2005 lähes 70 maassa keräämä Voice of the People -kyselyaineisto. Historiallista dataa edustaa vuonna 1974 Suomen lisäksi viidessä muussa maassa kerätty kyselyaineisto tutkimusyksikköjen tuloksellisuudesta.

ICPSR:n Terrorism & Preparedness Data Resource Center (TPDRC) tarjoaa materiaalia terrorismin tieteelliseen tutkimukseen. Datan lisäksi yksikön sivuilta löytyy muun muassa uutispalsta ja tietoa käynnissä olevasta tutkimuksesta.

CENSUS 2000 on portaali Yhdysvaltain tuoreimpaan väestönlaskenta-aineistoon. Varsinaisen datan lisäksi portaali tarjoaa runsaasti dokumentaatiota, ohjeita ja oppimateriaalia väestönlaskentadatan käyttöön.

Lisätietoa:
- ICPSR
- IDRC -palvelu
- Voice of the People -kyselyaineisto
- Kyselyaineisto tutkimusyksikköjen tuloksellisuudesta
- Terrorismin kyselyaineistot
- Yhdysvaltain väestönlaskentadata

Yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston tietopalvelupäällikkö Mari Kleemola,puh. +358 40 190 1437, mari.kleemola at uta.fi ja johtaja Helena Laaksonen, puh. +358 40 190 1440, helena.laaksonen at uta.fi