Kaksi kilpailua opiskelijoille

Yhdysvaltalainen data-arkisto Inter-University Consortium for Political and Social Research (ICPSR) järjestää kaksi yliopisto-opiskelijoille suunnattua kilpailua. Ensimmäinen on tarkoitettu opiskelijoille, jotka käyttävät mitä tahansa ICPSR:n arkistoimaa tutkimusaineistoa. Suomen yliopistoissa opiskelevat voivat tilata ICPSR:n aineistoja tietoarkiston kautta.

Toista kilpailua tukee The Minority Data Resource Center (MDRC), joka on ICPSR:n alainen Yhdysvaltojen vähemmistöjen vertailevaan tutkimukseen erikoistunut temaattinen arkisto. Työn on käsiteltävä Yhdysvaltojen aliedustettuja vähemmistöjä. Tutkimuksen empiirinen aineisto on tilattava MDRC:stä.

Kilpailujen tarkoituksena on tuoda esiin parhaiden kvantitatiivisia aineistoja käyttävien opiskelijoiden työt. Tavoitteena on rohkaista opiskelijoita tutustumaan aiempaa syvällisemmin yhteiskuntatieteisiin. Kolmelle parhaalle työlle on luvassa rahapalkinto kummastakin kilpailusta.

Kilpailuun tarkoitetut työt pyydetään toimittamaan sähköpostitse ICPSR:ään viimeistään on 31. toukokuuta 2009. Tarkat ohjeet on julkaistu ICPSR:n kilpailukutsussa.

ICPSR:n tutkimusaineistot ovat maksutta suomalaisten tutkijoiden ja opiskelijoiden käytettävissä. Palvelusta kerrotaan tarkemmin Tietoarkiston ICPSR-sivulla.

Lisätietoja:
»Tietoarkiston ICPSR-sivu