Tietoarkisto juhlii 100-vuotiasta Suomea

Tietoarkisto osallistuu Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaan sekä verkkosivuillansa että Tietomillissä.

Itsenäisyyspäivän aattona, 5.12. julkistamme Elämää 100-vuotiaassa Suomessa -teemasivun. Sivulle tulee kokoelma vuosina 2016 ja 2017 Suomessa kerättyjä sähköisiä tutkimusaineistoja, jotka ovat saatavilla Aila-palveluportaalistamme. Aineistot piirtävät yhdessä kuvan siitä, millainen Suomi on juuri nyt, ja mitä me suomalaiset eri asioista ajattelemme.

Suomi 100 -logo

Ennen varsinaisen juhlateemasivun julkaisemista juhlistamme 100-vuotiasta Suomea huhtikuusta alkaen joka kuun kuudes päivä julkaisemalla uuden teemasivun, jolle on koottu mielestämme hyviä, tiettyä aihealuetta käsitteleviä aineistoja. Luvassa on teemasivut ainakin ruoasta, rikollisuudesta, opiskelusta sekä alkoholista ja muista päihteistä. Kaikki juhlavuoden uudet teemasivut jäävät pysyväksi osaksi Tietoarkiston Aineistoja teemoittain -sivua, ja ne tunnistaa jatkossakin Suomi 100 -juhlalogosta.

Ensisijaisesti koululaisille suunnattu Tietomilli-mielipidepuntarimme juhlistaa 100-vuotiasta Suomea Sata kysymystä suomalaisille -etusivulla. Juhlasivulle valikoidaan Tietomillistä 100 suomalaisille esitettyä kysymystä, joiden vastaukset esitetään vanhoin Suomi-valokuvin kuvitettuina havainnollisina infograafeina. Juhlaetusivu julkaistaan elokuussa, eli se ilahduttaa koululaisia ja muita Tietomillin käyttäjiä koko syyslukukauden 2017.

Tietomilli-mielipidepuntari on Tietoarkiston joulukuussa 2016 valmistunut palvelu, jossa arkistoidut kyselytutkimusaineistot ovat helposti kenen tahansa suomalaisen tutkittavissa ja analysoitavissa. Palvelu on maksuton ja täysin avoin, eikä sen käyttö edellytä esimerkiksi tilasto-ohjelmiin liittyvää osaamista.