Tietoarkiston Tietomilli onnittelee Suomea Sata kysymystä suomalaisille -etusivulla

Tietomilli-mielipidepuntarin 100-vuotiasta Suomea juhlistava etusivu on julkaistu. Sata kysymystä suomalaisille -juhlaetusivulle on valikoitu sata kiinnostavaa kysymystä, joihin suomalaiset ovat isoissa mielipidetutkimuksissa vastanneet. Kysymysten vastaukset on esitetty sivulla havainnollisina, vanhoin Suomi-valokuvin kuvitettuina infograafeina. Kuvat tulevat sivulle Suomen museoiden, kirjastojen ja arkistojen aineistoja yhteen kokoavasta hakupalvelusta Finnasta.

Juhlaetusivun infograafeissa suomalaiset kertovat esimerkiksi ovatko naimisissa olevat heidän mielestään yleisesti onnellisempia kuin naimattomat, kuinka tärkeänä he pitävät sitä, että työssä on hyvät etenemismahdollisuudet ja kuinka läheiseksi he tuntevat asuinkuntansa.

Tietomilli-mielipidepuntari on vuodenvaihteessa valmistunut Tietoarkiston verkkopalvelu, jossa kuka tahansa koululaisesta päättäjään tai toimittajaan voi helposti analysoida isoja, tieteellisin menetelmin tuotettuja suomalaisia kyselytutkimusaineistoja.

Tietomilli on maksuton ja täysin avoin, eikä sen käyttö edellytä esimerkiksi tilasto-ohjelmiin liittyvää osaamista.

Tietoarkisto juhlii myös teemasivuilla

Suomi 100 -logo

Tietoarkisto osallistuu Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaan Tietomillin lisäksi myös verkkosivuillansa. Huhtikuusta alkaen Tietoarkiston Aineistoja teemoittain -sivulla on julkaistu uusi teemasivu aina kuun kuudennen päivän tienoilla.

Tähän mennessä juhlateemasivuille on koottu muun muassa tasa-arvoa, ruokaa, opiskelua ja alkoholia käsitteleviä tutkimusaineistoja.

Teemasivuilla juhlinta huipentuu itsenäisyyspäivän aattona julkaistavaan Elämää 100-vuotiaassa Suomessa -teemasivuun. Sivulle tulee kokoelma vuosina 2016 ja 2017 Suomessa kerättyjä sähköisiä tutkimusaineistoja, jotka ovat saatavilla Tietoarkiston Aila-palveluportaalista. Aineistot piirtävät yhdessä kuvaa siitä, millainen Suomi on juuri nyt, ja mitä me suomalaiset eri asioista ajattelemme.