Aineistonluovutuksesta tiedot talteen Ailassa

Palveluportaali Ailassa olevan aineistojen luovutustyökalun ominaisuuksia on parannettu. Aineiston luovuttajalla on nyt mahdollisuus ottaa itselleen talteen siirrettävän aineiston tiedot. Uudet ominaisuudet tehostavat ennen kaikkea Tietoarkiston sisäistä aineiston käsittelyprosessia.

Luovutuksen tiedot poistetaan Ailasta viimeistään silloin, kun arkistointi on valmistunut. Aineiston luovuttaja voi nyt halutessaan ottaa syöttämänsä tiedot talteen lataamalla ne itselleen HTML-tiedostona. Tähän on Ailassa käytettävissä Lataa luovutuksen tiedot HTML-tiedostona -toiminto. Sen jälkeen HTML-tiedoston voi avata halutussa selaimessa sisällön tarkastelua varten. Tiedot voi myös tulostaa käyttämällä selaimen omaa tulostustoimintoa.

Palveluportaali Ailan tallennustyökalu aineistojen arkistointiin otettiin käyttöön syyskuun lopussa. Sen avulla on arkistointia varten siirretty jo yli kymmenen aineistoa, ja siirrot ovat sujuneet ongelmitta. Uuden työkalun avulla aineiston siirtäminen verkossa on helppoa ja tietoturvallista. Asiakkaan täytyy kuitenkin ennen siirtoa tehdä Tietoarkiston kanssa käsittelysopimus.