Heinäkuussa Tietoarkisto juhlii 100-vuotiasta Suomea ruoka-aiheisella teemasivulla

Tietoarkiston Aineistoja teemoittain -sivulla on julkaistu uusi, ruokaa ja ravitsemusta käsitteleviä aineistoja yhteen kokoava sivu. Heinäkuun 6. päivä julkaistu teemasivu on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Teemasivulle on koottu aineistosarjoja ja yksittäisiä aineistoja, jotka sopivat teemaltaan ruokaa, ravitsemusta ja ruoantuotantoa käsitteleviin tutkimuksiin. Mukana on sekä uusimpia aihepiirejä käsitteleviä aineistoja että Tietoarkiston asiantuntijoiden suosituksia.

Suomi 100 -logo

Esimerkiksi Suomalaisten ruokapäiväkirjat 2013 -aineisto koostuu ruokapäiväkirjoista, joita suomalaiset ovat pitäneet yhden päivän ajan. Päiväkirjat tarjoavat ikkunan siihen, mitä, missä ja kenen kanssa Suomessa 2010-luvulla syödään.

Ihmisoikeudet ruokaturvassa ja kehityksessä Malawissa 2006 -aineistossa ruokaa käsitellään nälänhädän ja ruoka-avun näkökulmasta. Aineistoon oon haastateltu erilaisia kehitystyötä tekeviä ja kehitysapua vastaanottavia tahoja Afrikan Malawissa.

Tietoarkisto julkaisee Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi uuden teemasivun aina kuukauden 6. päivän tienoilla. Juhlavuosi huipentuu joulukuussa Elämää 100-vuotiaassa Suomessa -teemasivuun, joka julkaistaan itsenäisyyspäivän aattona 5.12.

Elämää 100-vuotiaassa Suomessa -teemasivulle tulee kokoelma vuosina 2016 ja 2017 Suomessa kerättyjä Ailasta saatavilla olevia aineistoja. Juhlavuoden huipentavan teemasivun aineistot piirtävät yhdessä kuvan siitä, millainen Suomi on juuri nyt ja mitä suomalaiset eri asioista ajattelevat.