Lokakuussa Tietoarkisto juhlii Suomea Turvallisuus-teemasivulla

Tietoarkiston Aineistoja teemoittain -sivulla on julkaistu uusi, turvallisuutta käsitteleviä aineistoja yhteen kokoava sivu. Lokakuun 6. päivä julkaistu teemasivu on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Teemasivulle on koottu aineistosarjoja ja yksittäisiä aineistoja, jotka sopivat teemaltaan turvallisuuden tutkimukseen. Mukana on sekä uusimpia aihepiirejä käsitteleviä aineistoja että Tietoarkiston asiantuntijoiden suosituksia.

Esimerkiksi Turvallisuustutkimus 2009 -aineistossa on selvitetty suomalaisten ajatuksia ja kokemuksia turvallisuusasioista, asuinkunnan ja poliisin palveluista sekä uhriutumisesta. Vastaajilta kysyttiin muun muassa kuinka turvalliseksi he tuntevat olonsa kävellessään yksin viikonloppuiltoina asuinalueillaan, ja kuinka paljon heidän asuinkunnassaan esiintyy esimerkiksi nuorison häiriökäyttäytymistä tai ilkivaltaa. Lisäksi vastaajilta tiedusteltiin muun muassa heidän kokemuksiaan poliisin toiminnasta.

Suomalaisten mielipiteitä Irakin sodasta, maaliskuu 2003 -aineistossa on kysytty tuoreeltaan suomalaisten ajatuksia Irakin sodasta. Yhdysvaltojen johtama liittouma oli aloittanut sodan vain muutamaa päivää aiemmin.

Suomi 100 -logo

Tietoarkisto julkaisee Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi uuden teemasivun aina kuukauden 6. päivän tienoilla. Juhlavuosi huipentuu joulukuussa Elämää 100-vuotiaassa Suomessa -teemasivuun, joka julkaistaan itsenäisyyspäivän aattona 5.12.

Elämää 100-vuotiaassa Suomessa -teemasivulle tulee kokoelma vuosina 2016 ja 2017 Suomessa kerättyjä Ailasta saatavilla olevia aineistoja. Juhlavuoden huipentavan teemasivun aineistot piirtävät yhdessä kuvan siitä, millainen Suomi on juuri nyt ja mitä suomalaiset eri asioista ajattelevat.