Sisällys
- 1 Johdanto
- 1.1 Johdatus kvalitatiivisen tutkimuksen oppimisympäristön käyttöön ja perusteisiin
- 1.2 Mitä laadullinen tutkimus on: lyhyt oppimäärä
- 2 Tutkimuksen suunnitteleminen
- 2.1 Tutkimusaiheet
- 2.2 Teoria ja tutkimus
- 2.3 Tutkimusasetelma
- 2.4 Tutkimussuunnitelma
- 3 Tutkijan asema ja tutkimuksen arviointi
- 4 Laadullinen tutkimus ja tieteellinen kirjoittaminen
- 5 Tutkimussuuntauksia
- 5.1 Fenomenografia
- 5.2 Grounded theory
- 5.3 Etnografia
- 5.4 Toimintatutkimus
- 5.5 Tapaustutkimus
- 5.6 Sosiaalinen konstruktionismi
- 6 Aineiston hankinta
- 6.1 Millaista aineistoa ja miten?
- 6.2 Aineiston määrä ja tutkittavat
- 6.3 Haastattelu
- 6.3.1 Avoin haastattelu
- 6.3.2 Teemahaastattelu
- 6.3.3 Strukturoitu ja puolistrukturoitu haastattelu
- 6.3.4 Ryhmähaastattelu
- 6.4 Havainnointi
- 6.5 Eläytymismenetelmä
- 6.6 Valmiit aineistot
- 7 Analyysi ja tulkinta
- 7.1 Analyysin äärellä
- 7.1.1 Tutkimusongelma analyysin suuntimena
- 7.1.2 Realismi vs. relativismi eli erilaiset kielikäsitykset
- 7.2 Aineiston käsitteleminen ja alkutoimenpiteet
- 7.3 Analyysi ja tulkinta
- 8 Erillisartikkelit
- Lähteet
- Lukemisto: Kvalitatiivisten menetelmien oppikirjoja ja esimerkkejä erilaisin menetelmin tehdyistä tutkimuksista
- Pohdittavaa