Sosiaalitutkimuksen sosiodemografiset taustamuuttujat: Tilastoluokitukset, koulutus ja ammatti

Lukuaika noin 12 min

Tämä luku jakautuu neljään osaan. Pääset alla olevasta listasta siirtymään suoraan muihin luvun osiin.

Koulutusaste ja koulutuksen pituus Ankkurilinkki ikoni

Iän tapaan myös koulutuksen pituutta ja sisältöä voidaan käyttää sosiaalitutkimuksessa selittävänä taustatekijänä moninaisiin käyttötarkoituksiin. Yleissivistävällä peruskoulutuksella ja etenkin ammatillisella koulutuksella on tietenkin ratkaiseva vaikutus kansalaisten ammatinvalintaan ja sitä kautta muotoutuvaan elämänpiiriin. Lisäksi koulutuksen asteella ja sisällöillä on myös ammatista riippumatonta merkitystä ihmisten yhteiskunnallisiin arvoihin ja asenteisiin sekä tietoihin ja toimintatapoihin.

Nyt koulutusta tarkastellaan lähinnä peruskoulutuksen sekä ammatillisen koulutuksen astetta ja pituutta silmällä pitäen. Tavallisissa, aikuisväestöön kohdistuvissa ja korkeintaan parin tuhannen vastaajan kyselyissä ei yleensä tähdätä taustamuuttujatietoihin vastaajien koulutusalasta ja opintoalasta, ellei tämä ole tutkimusongelman kannalta olennaista.

Jos kyselyn pituus ja yleinen konteksti suinkin sallivat, vastaajien koulutusastetta voi ja ehkä kannattaakin tiedustella useammalla kuin yhdellä kysymyksellä. Tämä johtuu siitä, että peruskoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen astetta ei ole helppoa yhdistää yhdeksi, helposti hahmotettavaksi kysymykseksi. Tähän on useita syitä. Koulu- ja oppilaitosjärjestelmä on muuttunut ajan mittaan paljon, ja ihmiset ovat opiskelleet erilaisten koulutusjärjestelmien aikana. Myös koulutyyppien nimitykset ovat vaihtuneet ilman, että itse järjestelmä olisi muuttunut oleellisesti.

Lisäksi osa kyselyjen vastaajista osa ei ole suorittanut koulutustaan loppuun, mikä tekee koulutuksen mittaamisen entistä monimutkaisemmaksi. Koulutuksen astetta osoittamaan tarkoitetuissa taustamuuttujissa ei aina tiedustella yksityiskohtaisesti, onko vastaaja suorittanut jonkin tutkinnon loppuun vai ei. Pelkästään koulutuksen pituutta ajatellen tutkinnon suorittaminen ei olekaan välttämättä ensisijainen seikka. Esimerkiksi viisi vuotta yliopistossa aktiivisesti opiskellut voi olla viittä vaille maisteri, mutta hänellä ei ole ammatillisen koulutuksen tutkintoa valmiina. Koulutuksen pituuteen pohjautuvissa ryhmittelyissä hän kuuluu epäilemättä jo yliopistotason koulutuksen saaneisiin, mutta ei kuulu heihin tutkinnon suorittamisen näkökulmasta.

Seuraavassa käsitellään aluksi erikseen peruskoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen asteen kyselymittareita. Tämän jälkeen esitellään joitakin esimerkkejä erilaisten koulutusastemuuttujien yhdistämisestä, ja viitataan virallisia koulutusluokituksia esitteleviin tietolähteisiin.

Peruskoulutus

Sekä tilastoviranomaisten että Suomen opetushallinnon koulutusasteluokitusten (Avautuu uuteen välilehteen) kieli on etäällä arkikielestä, jota kaikki kouluja käyneet ovat tottuneet kouluistaan, oppilaitoksistaan ja koulutuksestaan käyttämään. Ainakaan satunnaisesti koko aikuisväestöön kohdistuvissa kyselyissä ei pidä mennä tiedustelemaan vastaajien koulutusta erityisesti tilastoinnin vertaileviin tarpeisiin suunnitelluin luokituksin (esim. toisen tai kolmannen asteen, ja ylemmän tai alemman keskiasteen koulutus). Omatoimisesti täytettäviin kyselyihin tulee sen sijaan laatia riittävän yksinkertaiset ja ymmärrettävät kysymykset koulutusasteesta.

Peruskoulutusta koskevan kyselykysymyksen tulee mitata tiiviisti, ja koulujärjestelmän historia huomioon ottaen, vastaajien yleissivistävää peruskoulutusta. Nykyisin iäkkäimmätkin kyselyjen vastaajat ovat yleensä käyneet ainakin osan kansakoulua. Muita muuttujan kannalta olennaisia kouluja ovat koulutusjärjestelmämme historiassa olleet kansalaiskoulu, peruskoulu ja lukio, sekä vanhan oppikoulun viisi ensimmäistä luokkaa muodostanut keskikoulu (ks. Lampinen 2003).

Kysymysesimerkki:
Mikä on peruskoulutuksesi?
1   Kansakoulu tai kansalaiskoulu
2   Peruskoulu tai keskikoulu
3   Lukio

Ammatillinen koulutus

Ammatillisen koulutuksen taso on yleissivistävän peruskoulutuksen tasoa monimutkaisempi mittauskohde. Ammatillista peruskoulutusta tarjoavat lukuisat koulut ja oppilaitokset, ja tutkintojen sisältö ja laajuus ovat kirjavia. Sitä paitsi myös ammatillinen koulutusjärjestelmä on muuttunut paljon vuosien saatossa. Seuraavassa esitetään ainoastaan hyvin tiiviisti joitakin kysymysesimerkkejä ammatillisen koulutuksen tasosta. Tämän jälkeen tarkastellaan mahdollisuuksia yhdistää yleissivistävän peruskoulutuksen sekä ammatillisen koulutuksen taso yhdeksi koulutustason operationalisoinniksi kyselyihin.

Jos ammatillista koulutusta koskevassa kyselyn kysymyksessä ei ole erityistä tarvetta korostaa tutkinnon suorittamista, voidaan kysymys laatia siten, että se mittaa verraten karkeasti saadun ammatillisen koulutuksen tasoa.

Kysymysesimerkki:

Mikä on ammatillinen koulutuksesi?
1   Ei ammatillista koulutusta
2   Lyhyt ammatillinen koulutus, ammattikurssi tai vastaava
3   Koulutasoinen ammattikoulutus (ammattikoulu)
4   Opisto- tai ammattikorkeakoulu (esim. teknillinen opisto)
5   Yliopistotasoinen ammatillinen koulutus

Jos taas ammatillista koulutusta koskevaan kysymykseen on tarpeen sisällyttää tutkintojen suorittaminen, voi sanamuoto vaihtoehtoineen olla senkaltainen kuin Tietoyhteiskunta, tietotyö ja ammattirakenteen muutos 2000 -kyselyssä.

Kysymysesimerkki:

Mikä on ammatillinen koulutuksenne (korkein suorittamanne koulutusaste)?
(Vain yksi rengastus)
1   Ei ammattikoulutusta
2   Ammattikurssi tai vastaava (alle 6 kk)
3   Ammattikurssi tai vastaava (6 kk-2 vuotta)
4   Alempi keskiasteen ammattitutkinto (esim. ammatti- tai kauppakoulu)
5   Ylempi keskiasteen ammattitutkinto (esim. sairaanhoito- tai kauppaopisto, teknillinen opisto)
6   Ammattikorkeakoulu (esim. tradenomi, insinööri)
7   Alempi korkea-aste (esim. hum. kand.)
8   Ylempi korkea-aste (esim. maisteri, ekonomi, diplomi-insinööri)
9   Tutkijakoulutus (lisensiaatti, tohtori)

Perus- ja ammattikoulutusmuuttujien yhdistäminen

Varsin usein kyselyissä kuitenkin päädytään yhdistämään perus- ja ammattikoulutus yhdeksi koulutusastetta mittaavaksi muuttujaksi. Tällöin on erityisesti syytä ohjeistaa vastaajia valitsemaan vain yksi vaihtoehto, joka kuvaa hänen käymäänsä korkeinta koulutusastetta tai suorittamaansa korkeinta tutkintoa.

Kysymysesimerkki (ISSP 2019: eriarvoisuus V: Suomen aineisto):

Mikä on koulutuksesi? Valitse korkein loppuun suoritettu koulutusaste, vain yksi vaihtoehto.
1   Vielä peruskoulussa
2   Kansakoulu tai kansalaiskoulu
3   Peruskoulu
4   Ammattikoulu tai -kurssi
5   Lukio tai ylioppilas
6   Opistotason ammatillinen koulutus
7   Ammattikorkeakoulu
8   Yliopisto, alemman asteen tutkinto
9   Ylempi ammattikorkeakoulututkinto
10   Yliopisto, ylemmän asteen tutkinto

Kysymysesimerkki (European Social Survey 2016: Suomen aineisto):

Valitse kortista 62 korkein koulutusaste, jonka olet suorittanut. Suorittaminen tarkoittaa, että koulutuksesta on saatu todistus tai koulutus on muuten suoritettu loppuun asti.
1   Vähemmän kuin peruskoulun ala-aste tai vähemmän kuin kansakoulu
2   Peruskoulun ala-aste, kansakoulu tai kansalaiskoulu
3   Peruskoulun yläaste tai keskikoulu
4   Lukio, ylioppilastutkinto
5   Ammatillinen perustutkinto, ammattitutkinto
6   Sekä ylioppilas- että ammattitutkinto
7   Erikoisammattitutkinto
8   Ammatillinen opistoasteen tutkinto
9   Ammattikorkeakoulututkinto tai ammatillisen korkea-asteen tutkinto
10   Alempi korkeakoulututkinto tai kandidaatin tutkinto
11   Ylempi ammattikorkeakoulututkinto
12   Ylempi korkeakoulututkinto
13   Lisensiaatin tutkinto
14   Tohtorin tutkinto
15   Jokin muu

Kansainvälisissä vertailututkimuksissa käytetään usein myös koulutuksen pituutta (vuosina) karkeana koulutusasteen osoittimena. Tällaisten mittareiden ongelmana voi olla se, että monia alemman asteen tutkintoja suorittaneet tai hyvin useisiin pitkiin työllisyys- tai täydennyskoulutusjaksoihin osallistuneet saattavat sijoittua koulutusvuosia yhteen summaavalla asteikoilla korkeammalle kuin korkeakoulututkinnon suorittaneet. Eri maiden koulutusjärjestelmien suurten erojen vuoksi koulutuksen yhteispituus on kuitenkin usein ns. paras vaihtoehto monista huonoista vaihtoehdoista. ISSP-kyselyissä asiaa koskeva muuttuja on laadittu seuraavasti:

Kysymysesimerkki (ISSP 2018: uskonto IV: Suomen aineisto):

Kuinka monta vuotta olet käynyt kouluja tai opiskellut kaiken kaikkiaan? Mukaan luetaan kansa-, kansalais- ja peruskoulu, lukio ja muu yleissivistävä koulutus, kaikki kokopäiväinen ammattiin tähtäävä opiskelu sekä korkea-asteen koulutus. Mikäli olet vielä koulussa tai opiskelemassa, ilmoita tähänastiset täydet koulu- ja opiskeluvuotesi.

_____ vuotta

___ En ole käynyt koulua

Lue lisää koulutustilastoista ja Suomen koulutusjärjestelmästä.

Ammatti Ankkurilinkki ikoni

Kuinka ammattia pitäisi tiedustella tavanomaisissa, vastaajien omatoimisesti täyttämissä kyselyissä? Tähän voi vastata usealla tavalla. Jos painotetaan virallisten tilastoluokitusten (Avautuu uuteen välilehteen) käyttötarpeita, asiaa on kysyttävä niin tarkasti, että henkilö voidaan luokitella haluttuihin tilastokategorioihin. Luokituksina voi olla ammatti, ammattiasema tai sosioekonominen asema, ja luokitus voi perustua joko vastaajan omaan ammattiin ja pääasialliseen toimintaan, tai hänen kotitaloutensa päähenkilön ominaisuuksiin.

Akateemisissa, ilman haastattelijaa toteutettavissa kyselyissä vastaus on usein toisenlainen. Käytännössä olennaisimpia kysymyksiä ovat, kuinka tärkeitä tarkat ammattia ja ammattialaa koskevat tiedot ovat tutkimukselle, onko hankkeella resursseja muokata suhteellisen paljon työtä vaativa tarkka ammattiluokitusmuuttuja aineistoonsa, ja onko vastaajien tarkan ammatin kysymistä tarpeellista harkita myös vastaajien anonymiteetin säilymisen kannalta. Jos tiedot ovat tärkeitä, on asiaa kysyttävä riittävästi ohjeistetuilla avokysymyksillä, ja koodattava sitten vastaukset tutkimusaineistoon. Usein kuitenkin riittää, että kyselyyn sijoitetaan pelkästään strukturoitu kysymys vastaajan (ja ehkä myös hänen puolisonsa) ammattiryhmästä:

Kysymysesimerkki (EVAn kansallinen asennetutkimus 2017):

Ammattiryhmä, johon katsot tällä hetkellä kuuluvasi?
1   Johtavassa asemassa toisen palveluksessa
2   Ylempi toimihenkilö
3   Alempi toimihenkilö
4   Työntekijä
5   Yrittäjä tai yksityinen ammatinharjoittaja
6   Maatalousyrittäjä
7   Opiskelija
8   Eläkeläinen
9   Kotiäiti tai koti-isä
10   Työtön
11   Muu

Ammattiluokitus

Monissa tutkimuksissa on kuitenkin tarpeellista tiedustella ammatissa toimivilta vastaajilta täsmällisesti heidän ammattiaan. Tämä lisää myös aineiston käyttömahdollisuuksia jatkotutkimuksissa. Vastaajien omatoimisesti täyttämissä suomalaisissa kyselyissä ammattia on tiedustelu esimerkiksi seuraavasti:

Kysymysesimerkki (ISSP 2019: eriarvoisuus V: Suomen aineisto):

Mikä on nykyinen tai viimeisin ammattisi? Ilmoita pääasiallisen työsi ammattinimike mahdollisimman tarkasti ja selkeästi, esimerkiksi elektroniikka-asentaja mieluummin kuin asentaja. Ilmoita ammattinimike, ei tutkintonimikettä.

______________________________________________________

Joskus varsinaista ammattia koskevan kysymyksen oheen on liitetty myös tarkentavia kysymyksiä siitä, mitä vastaaja tekee työssään. Tämä auttaa ammattitietojen koodausta oikeisiin luokkiin.

Kysymysesimerkki (ISSP 2019: eriarvoisuus V: Suomen aineisto):

Mitkä ovat tai olivat pääasialliset työtehtäväsi?

______________________________________________________
______________________________________________________

Mitä yritys tai organisaatio, jossa olet/olit työssä, pääasiassa tekee/teki?

______________________________________________________

Kun aineisto on kerätty, on tutkimushankkeen siirryttävä koodaamaan ammattimuuttujaa. Tällöin on suositeltavinta käyttää virallista ISCO-08 -ammattiluokitusta (International Standard Classification of Occupations). Tilastokeskuksen ammattiluokitus (Avautuu uuteen välilehteen) perustuu myös tähän luokitukseen.

ISCO-08 -ammattiluokituksessa on kaikkiaan kymmenen pääryhmää. Pääryhmiin ja niiden alaryhmiin liittyvät yleistiedot ja luokitusavaimet löytyvät Tilastokeskuksen tarjoamista ammattiluokituksen perustiedoista (Avautuu uuteen välilehteen) . Katso lisätietoja ISCO-08 -luokituksesta ja muista ammattiluokituksista.

Kaikkiaan ammattimuuttujan koodaaminen ja tallentaminen ammattia koskevista avokysymyksistä on varsin työlästä, joten aineiston kerääjän on syytä harkita tarkkaan tarvitseeko hän työssään hyvin hienojakoista ammattimuuttujaa.

Ammattiluokitukset, kuten useimmat muutkaan tilastoluokitukset, eivät ole objektiivisia ja neutraaleja (ks. esim. Kinnunen 2001; Alastalo 2005). Lisäksi varsinkin omatoimisesti täytettävissä kyselyissä kysymyksiin vastaamattomuuden eli vastauskadon riski voi olla suuri. Siksi voi olla tarkoituksenmukaisempaa tyytyä karkeammin ammattiryhmää tai ammattiasemaa kuvaaviin kysymyksiin.

Pääasiallinen toiminta, ammattiasema ja sosioekonominen asema Ankkurilinkki ikoni

Yksinkertaisimmat ammatissa toimimisen jaottelut koskevat sitä, toimiiko vastaaja ammatissa vai ei, ja jos toimii, kenen palveluksessa hän on työssä. Palkansaajat, yrittäjät ja työelämän ulkopuolella eri tahoilla toimivat erotellaan kyselyissä tavallisesti pääasiallista toimintaa koskevalla kysymyksellä. Siihen liittyvää tilastoluokitusta määritetään Tilastokeskuksen työssäkäyntisivuilla (Avautuu uuteen välilehteen) seuraavasti:

"Pääasiallisen toiminnan käsite kuvaa henkilön taloudellisen toiminnan laatua. Väestö jaetaan pääasiallisen toiminnan perusteella työvoimaan kuuluviin ja työvoiman ulkopuolella oleviin. Nämä ryhmät voidaan edelleen jakaa alaryhmiin. Luokitus perustuu tietoihin henkilön toiminnasta vuoden viimeisellä viikolla. […] Tiedot pääasiallisesta toiminnasta perustuvat eri rekistereistä saatuihin tietoihin. Työvoimaan kuuluvuus on pääasiallisen toiminnan päättelyssä asetettu ensisijalle. Työvoiman sisällä taas on työttömien päättely tehty ennen työllisten päättelyä."

Vastaajien itse täyttämissä kyselylomakkeissa pääasiallista toimintaa ja sen alaryhmiä on kartoitettu esimerkiksi seuraavilla kysymysmuotoiluilla:

Kysymysesimerkki: (ISSP 2009: eriarvoisuus IV: Suomen aineisto):

Mikä seuraavista vaihtoehdoista sopii sinun elämäntilanteeseesi?

1   Kokopäivätyössä (yli 35 tuntia viikossa)
2   Puolipäivätyössä (15- 34 tuntia viikossa)
3   Osa-aikatyössä (alle 15 tuntia viikossa)
4   Avustava perheenjäsen perheyrityksessä
5   Työtön/lomautettu
6   Opiskelija tai koululainen
7   Eläkkeellä iän tai työvuosien perusteella
8   Eläkkeellä muusta syystä
9   Hoitaa kotitaloutta
10   Varusmies- tai siviilipalveluksessa
11   Vanhempainlomalla

Pääasiallisen toiminnan rinnalla on usein tarpeellista tiedustella vastaajien työnantajaa pääluokittain:

Kysymysesimerkki: (EVAn arvo- ja asennetutkimus talvi 2019):

Nykyinen tai viimeisin työnantajasi.

1   Valtio
2   Kunta tai kuntayhtymä
3   Julkisomisteinen yritys
4   Yksityinen (tai oma) yritys
5   Järjestö tai yhdistys
6   Jokin muu työnantaja
7   En ole ollut mukana työelämässä

Tai vaihtoehtoisesti (ISSP 2019: eriarvoisuus V: Suomen aineisto):

Oletko/olitko työssä voittoa tavoittelevassa yrityksessä vai voittoa tavoittelemattomassa organisaatiossa? Valitse vain yksi vaihtoehto.

1   Voittoa tavoittelevassa yrityksessä
2   Voittoa tavoittelemattomassa organisaatiossa

Oletko/olitko työssä julkisella vai yksityisellä sektorilla? Valitse vain yksi vaihtoehto.

1   Julkisella sektorilla
2   Yksityisellä sektorilla

Tilastokeskuksen luokituspalvelujen verkkoresurssit tarjoavat kattavasti tietoa myös ammattiaseman (Avautuu uuteen välilehteen) ja sosioekonomisen aseman (Avautuu uuteen välilehteen) käytöstä tilastoluokituksina. Näiden sisältöön ei puututa tässä oppaassa seuraavia lainauksia tarkemmin. Verkkosivujen tiivis kuvaus ammattiaseman luokituksen käytöstä: "Ammattiasema kuvaa ammatissa toimivan väestön asemaa työelämässä erottaen palkatussa työssä olevat yrittäjistä ja myös näiden palkatonta työtä tekevistä yrittäjäperheenjäsenistä (aikaisemmin käytettiin termiä 'avustava perheenjäsen'). Ammattiasemaluokitusta käytetään mm. henkilön sosioekonomisen aseman määrittelyssä. Sosioekonomisen aseman luokitus perustuu useisiin luokituskriteereihin, koska yksittäistä jakoperustetta käytettäessä ei voitaisi ottaa huomioon kaikkia keskeisimpiä henkilön asemaan vaikuttavia tekijöitä."